Veelgestelde vraag
Hoe verloopt de ontwikkeling, van baby tot kind tot zelfredzaamheid?
Als je opgroeit, ontwikkelen je lichaam en geest zich. Je leert je lichaam te gebruiken en te bewegen (motorische ontwikkeling), je leert zitten, lopen, fietsen, schrijven of tekenen. En handelingen en gewoonten leer je en herken je door naar anderen te kijken en het daarna zelf te doen (kopieergedrag). Je leert praten (spraaktaalontwikkeling), lezen, schrijven, rekenen en nog heel veel andere dingen (cognitieve ontwikkeling). Tijdens het spelen leer je omgaan met anderen, leer je wat gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen betekenen (non-verbale communicatie) en wat normaal gedrag is (sociale en communicatieve ontwikkeling). Ook leer je omgaan met gevoelens van jezelf en anderen (sociale ontwikkeling). Zo word je zelfstandig en kun je je redden in het leven.
Ook interessant
- Zijn er naast vroeggeboorte andere oorzaken waardoor prikkelverwerking anders kan verlopen?
- Hoe verloopt de ontwikkeling van de hersenen?
- Welke problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling kun je ervaren als tiener of jongvolwassene, na een vroeggeboorte?
- Wat is er anders als een deel van de ontwikkeling buiten de baarmoeder verloopt?
- Welke ontwikkelingsproblemen kun je hebben na vroeggeboorte?
- Wat zijn late gevolgen?
- Waarom is bewegen, sporten en omgaan met leeftijdsgenoten zo belangrijk voor tieners of jongvolwassenen na een vroeggeboorte?
- Kun je problemen met leren op school ervaren als tiener of jongvolwassene na een vroeggeboorte?
- Welke aandachtspunten in de lichamelijke ontwikkeling zijn er voor tieners of jongvolwassenen na een vroeggeboorte?
- Is er een verband tussen vroeggeboorte en sociaal-emotionele kwetsbaarheid?
Jouw antwoord nog niet gevonden?
Op de Cyberpoli kan je jouw vraag stellen aan een deskundige!
Stel je vraagOpvolgende vragen
- Hoe vaak moet je op controle komen bij de follow-up via LNF?
- Hoe verloopt de ontwikkeling, van baby tot kind tot zelfredzaamheid?
- Hoe wordt de ontwikkeling onderzocht?
- Krijg je altijd problemen na een vroeggeboorte?
- Krijgt iedereen ontwikkelingsproblemen na vroeggeboorte?
- Waar wordt naar gekeken bij de follow-up via LNF?
- Waarom is follow-up belangrijk voor een te vroeg geboren baby?
- Waarom is regelmatige controle na een vroeggeboorte belangrijk?
- Wanneer is de fysiotherapeut betrokken bij neonatale follow-up?
- Wanneer is de psycholoog betrokken bij neonatale follow-up?
- Wat is de rol van de kinderfysiotherapeut?
- Wat is de rol van de psycholoog bij neonatale follow-up?
- Wat is follow-up?
- Wat is het ToP-programma?
- Wat is Landelijke Neonatale Follow-up, LNF?
- Wat wordt er onderzocht door de fysiotherapeut bij neonatale follow-up?
- Wat wordt onderzocht bij een ontwikkelingsonderzoek?
- Wat zijn late gevolgen?
- Wat zijn vroege gevolgen?
- Welke behandeling of begeleiding kun je krijgen als er psychologische gevolgen zijn na vroeggeboorte?
- Welke ontwikkelingsproblemen kun je hebben na vroeggeboorte?
- Welke problemen kan een fysiotherapeut opsporen bij neonatale follow-up?
- Welke psychologische gevolgen kunnen voorkomen na vroeggeboorte?
- Wie komt er in aanmerking voor LNF?
- Zijn de problemen en gevolgen voor iedereen anders?